Kunde livstidsværdi
Hvor meget er ens kunder værd? Og er nogen kunder mere værd end andre?
Som nævnt i forhold til stadierne ens kunder befinder sig i, er det sidste stadie ofte hvor der hentes størst profit. Da omkostningerne ved at genvinde salg er langt mindre.
Store- og mellemstore viksomheder er ofte de eneste som har ressourcer til at udarbejde avanceret data analyser for, hvordan de optimere deres markedsføring til at opnå mest mulig tilbagevendende salg.
Men som mindre virksomhed kan man aligevel gøre meget. De fleste som har kunne overleve i en længere årrække, ved eksempelvis hvor vigtig god service er, så kunderne kommer tilbage.
Uanset hvor dybdegående man har lyst til at arbejde med denne disciplin i sin markedsføring, tilbyder jeg hjælp til data analyse for ens Kunde livstidsværdi (CLTV). Dette kan eksempelvis indebære:
- Flette Google Analytics data sammen med intern data
- Direkte data udtræk fra SQL database eller CSV filer
- Bearbejdning og visualisering af data med Python scripts
- Analysere kundeloyalitet på tværs af oprindelige markedsføringskanaler
- Analysere kundeloyalitet på tværs af forskellige kunde segmenter
- Analyse af diverse kampagner målrettet mod tidligere kunder, ved email marketing m.v.
For mange virksomheder kan ydeevnen af tilbagevendende salg betyde knald eller fald for den langsigtet succes. Det der ofte kendetegner "sunde" virksomheder, er deres rate af tilbagevendende salg. Da det betyder at virksomheden er mere stabil, og har fundament til at vækste.
Når man udarbejder sin markedsføringsplan og indholdsstrategi skal man huske at planlægge aktiviteter til dette sidste stadie, det kan være email kampagner, loyalitetsprogrammer, eller andre kreative tiltag. Man skal blot huske at udvælge sin kanal efter hvad passer bedst til ens målgruppe, og efterfølgende teste og optimere aktiviteterne løbende.