Marketing Plan
Skal man lave markedsføring er det vigtigt at have en plan.
-
Man skal definere et konkret mål. Eksempelvis "I næste kvartal skal der opnås X antal fuldente ordrer, med et budget på X antal kroner." -
Man skal definere sin "ideal kunde" altså en typisk profil af de personer man vil målrette. Her er alt den viden man har om sine eksisterende kunder guld værd. -
Man skal tænke over hvilke kanaler man vil benytte til at blive set og komme i kontakt med sine kunder. Det er også her at trin 2 er nyttigt, da man helst skal have viden om hvor ens ideal kunde begår sig. -
Nogen kunder ved slet ikke de har behov for dit produkt endnu, andre har været kunder før og har mulighed for at komme igen. Man tænker typisk 5 stadier ens kunder er i, og det er vigtigt at markedsføre sig henholdsvis til hver af disse stadier. -
Man skal definere overfor sig selv hvem man er som virksomhed, præcist hvilke værdier man tilbyder, og hvordan man er anderledes end sine nærmeste konkurrenter.
Alt dette kan virke af meget, særligt for mindre virksomheder. Men det behøver ikke at være noget stort arbejde.
Hvis man blot har sat sig et par retningslinjer i mente inden man går igang, er man godt på vej.
Med den overordnet plan klar, kan man gå igang med at planlægge ens indholdsstrategi.