CRO
Konverteringsoptimering
Når man bruger en masse energi på at få en masse god trafik ind til sin hjemmeside, så er det ligeså vigtigt at selve hjemmesiden lader de besøgende fuldende formålet med besøget, med en nem og tilfredsstillende oplevelse.
Til dette formål bruger man ofte diverse teknikker som man har opdaget virker, til at overbevise de besøgende om at gøre de handlinger man ønsker de skal gøre. Såsom at fuldende et salg, eller tilmelde sig en mailing liste.
Konverteringsoptimerings arbejde består i store træk af:
- Analyse af kvantitativ data (eksisterende bruger adfærd i Google Analytics)
- Analyse af kvalitativ data (feedback fra brugerne selv, om hvilke gener der forekommer, m.m.)
- Forberedelse af hypoteser til forbedring
- Opsætning af A/B tests til at bevise hypoteserne med data
- Implementering af forbedringer
Konverteringsoptimering og brugercentreret design er en kontinuerlig process, hvor man analysere data og tester forbedringer.
Under forløbet er det vigtigt at:
- Tage udgangspunkt i målgruppen og formålet med deres besøg
- Beregne størrelsen af data testen skal forløbe over, for at den er pålidelig
- Bekræfte om resultaterne er statistisk signifikante
Konverteringsoptimering er i mange tilfælde et område hvor der kan øges meget salg. Mindre virksomheder har sjældent råd til at få dyre eksperter til at stå for design og kontinuerlig optimering af deres hjemmeside, derfor tilbyder jeg hjælp til det(ofte basale), hvis der haves mistanke om at noget halter og der kan være meget at vinde.
Værktøjerne jeg bruger til det er: Google Tag Manager, Google Analytics, Google Optimize og Hotjar. Design og prototype forberedelse i Figma, og kodning af variationer med Html, CSS, jQuery. Til tider også rå Javascript kodning med ekstern hjælp hvis meget avanceret scenarier skal testes.