Sociale medier annoncering
Annoncering særligt på Facebook er blevet enormt populært.
Årsagen er at folk bruger enormt meget tid på de Sociale medier. Facebook og Instagram er de to største platforme, og Facebook har udviklet er avanceret annoncerings system, som er tilgængelig for alle.
Relativt nemt og hurtigt kan man oprette og målrette sine annoncer meget effektivt. Ud over det, kan man vælge hvilke af de 3 første stadier i kunderejsen man vil annoncere til, og derfra bruger Facebook sin algoritme, til at hjælpe én med at få gode resultater(som måles forskelligt) i hver af stadierne.
Facebook's opdeling af stadierne og typer af målsætninger man kan vælge:
- "Brand awareness" og "Reach"
- "Traffic", "Engagement", "App installs", "Video views", "Lead generation" og "Messages"
- "Conversions", "Catalog sales" og "Store visits"
Til målretningen af sine annoncer tilbyder Facebook følgende:
- Manuel targeting: Demografi, Geografi, Interesser og Adfærd
- Look-a-like targeting: Automatisk målretning af lignende brugere, som eksempelvis en list af (min. 100) af sine mest loyale kunder.
- Retargeting: Automatisk målretning af folk som enten har besøgt ens hjemmeside, eller bestemte sider. Eller folk der har reageret på ens tidligere indlæg, m.m.
Sociale medier annoncering er ideelt til mange mindre virksomheder, da der ikke er noget minimumsbudget. Samt man kan involvere sig mere "bilateralt"(to-vejs kommunikation) med målgruppen undervejs i annonceringen. Hvor Google Ads annoncering er mere begrænset "unilateral"(en-vejs) form for annoncering.
Det kan have stor betydning, da jo mere man ved om sine kunder og hvad de kan lide, jo bedre kan man markedsføre sig til dem.